Pro někoho vzpomínka na letoun, na němž před pár lety pracoval, pro modeláře pomůcka v rozhodnutí, do čeho se vlastně pustit. O tom bude dnešní článek. Když jsem byl v roce 1986 na dni otevřených dveří na Slatině, jeden odvážný technik mi sdělil „tajnou" informaci o nejmodernější verzi MiGu-21 MF. Byla určená původně pro Vietnam, a proto má menší sedačku. Prý existuje i tvrzení ,,odborníků" o tom, že šlo původně o námořní letadla...
Až O několik let později jsem si díky publikaci Na pomoc plastikovému modelářství- MIG-21 MF od autorů Josefa Martinka a Standy Rogla vše uvedl na pravou míru. Jak to tedy S těmi šedivkami vlastně bylo ?
Poslední MiGy 21 pro Československo
V roce 1975 jsme obdrželi poslední dodávku dvaceti kusů MiG-21 MF, a to nikoliv jako dosud ze závodu číslo 30 Znamja truda v Moskvě, ale ze závodu číslo 21 v Gorkém, a protože v SSSR Se již „emefky” nedělaly (v Moskvě běžela výroba MiGů-23, v Gorkém MiG-21bis), byly stroje této verze vyrobené na objednávku některých států (kromě Československa např. Polska). Letouny byly dodané na rozdíl od předchozích výrobních sérií ve světle šedém nátěru a legendární název „šedivky” byl na světě.
Rozdíly „šedivek” od předchozích sérií
Ačkolivje tato výrobní série označena stejně jako předchozí MiGy-21MF,je na letounech celá řada odlišností, odpovídajících verzi MiG-21bis. Ze všech rozdílů mezi oběma variantama uvádím především ty, co jsou podstatné pro plastikové modeláře:
-Jiné uspořádání kabiny, Zejména v horní části přístrojové desky, drobné změny jsou i na bočních panelech.
- Starší „emefky" měly vystřelovací sedačku KM-1, „šedivky" již typ KM-1 M. Sedačky se liší z vnějš- ku jiným mechanismem ochrany pilotových nohou, trochu jiné je i čalounění zádového opěradla.
- Jiný periskop na kabině.
- Drobné rozdíly V krytkách na deklu radìovy- bavení před kabinou i nahoře na zádi trupu jsou posunuty kontrolní otvory hydraulických systémů (bis má v tomto místě širší hřbet).
- U „šedivek” chybí Svrchu na křídle velký oválný kryt.
- Starší „emefky" mají zesílenou paneláž zdola na klapce.
- Kanon má odlišné provedení otvorů pro odhoz prázdných nábojnic, liší se i provedeni krytu kanonu. Mírně jiné je paneláž v jeho okolí.
- Odlišné provedení dvířek, za kterými je schrán- ka na články nábojových pásů.
- Odlišné antény radiovýškoměru. Anténa je posunutá do strany.
- „Šedivky" nebyly ve výrobě vybaveny zařízením k použití speciální výzbroje. Žádná neměla provedenou zástavbu na nošení kontejneru SPS-141.
Uvedené rozdíly představují Stroje v původní podobě. Zejména s předváděním letounů v zahraničí po roce 1989 a samozřejmě nové nároky na vybavení (zejména navigační přístroje) spolu s přechodem na míry ve feetech vedly k montáži nejrůznějších „záStaveb", počínaje GPS a konče modernizací několika strojů na tzv. verzí MFN, která se používala až do příchodu Gripenů. Popis těchto úprav, byťse nějakým způsobem projevily i na vnější podobě letounu, však přesahuje možností článku.
Výčet češkoslovenských šedivek
Do Československa bylo dodáno celkem 20 ks „šedivek" následujících trupových čísel: 2205, 2410, 2500, 3008, 4003, 4008, 4017, 4038, 4101, 4127, 4175, 4405, 4421, 5494 (havárie 1980). 5508, 5512, 5581, 5603, 5612, 9307.
Výrobní číslo bylo ve tvaru 9600 a číslo trupové například: 9600220S. Letoun, uvedený jako 9307, byl dodán s výrobním číslem 96004307. Tomu odpovídající trupové číslo 4307 bylo V roce 1985 změněno na 9307, protože MFka S tímto číslem (staršího provedení) již existovala. Po rozdělení ČSFR připadly všechny uvedené stroje České Straně. Na verzi MFN byly přestavěny : 2205, 2500, 3008, 4003, 4017, 4127,4l75, 4405, 5581 a 5603. Při katastrofě 10. října 2000 byly Ztraceny Stroje 3008 a 4127.
Změny po opravě
Při Střední opravě počátkem osmdesátých let minulého století, provedené ve Kbelích, došlo k přestříkání nátěru víceméně obdobným odstínem (až na Stroj 4175, který vyšel poněkud domodra). Původní nedělené číslo, které dostaly letouny po příletu v budějovických POL-4, bylo změněno na hranaté dělené, Stříkané přes šablonu. Přídavné nádrže ovšem zůstaly původně bez nátěru. Všech ny „šedivky“ přilétly vybavené i 800litrovou podtrupovou nádrži.
Pozor, ne všechny šedé letouny jsou „šedívky" !Ovšem ne vše, co bylo šedé, je „šedivka". Jinými Slovy, některé dříve kamuflované nebo Stříbrné Stroje byly přestříkány na šedo, byť představují starší provedení! Například v roce 1993 začal po opravě létat v šedém zbarvení letoun s číslem 9805 (později další). Závěrem chci poděkovat Josefu Martinkovi za konzultace.